Justin la in en artikel

Justin Bieber är en hugger. Den 16-årige musikern, vars album My World 2,0 debuterade som nummer 1 på Billboard och har sålt närmare 850.000 exemplar på bara fem veckor, inte skaka hand - han går rakt på full famn. Men Bieber är så liten att om du inte är en preteen tjej (som du mycket väl kan vara, de flesta av hans fans inte är gamla nog att köra bil), måste du böja sig ner för att hälsa honom. Bieber har ett varmt leende och överväxta hår som han borstar fram i hans ansikte. Hans jätte höga toppar är alltid obundet. Han verkar först som något annat än det senaste i en rad av tillverkade tonårsidoler - den Britneys, Justins, Mileys och Jonases som har dominerat tonåriga hjärtan för det senaste decenniet. Men utöver hans utseende och talang, är Bieber något helt annat: den första riktiga tonårsidol i den digitala tidsåldern, en stjärna vars berömmelse kan hänföras helt till Internet. 
Bieber kom inte fram genom de vanliga kanalerna: han var inte ett barn modell, han var aldrig på Star Search eller Disney Channel, hans föräldrar gjorde inte audition honom för reklam. År 2007 var han 12 år gammal och bor i Stratford Ont. Med sin ensamstående mamma, Pattie Mallette.Mallette började utstationering videor av sin sons musikaliska framträdanden på YouTube så att anhöriga kunde se honom i aktion: Bieber deltar i en lokal talangjakt eller sjunga och spela gitarr hemma. Han omfattas pop och R & B-låtar: Matchbox Twenty, Stevie Wonder, Alicia Keys. Och han var bra. Riktigt bra. Så bra att främlingar började titta hans videor. Inom några månader efter sin Internet numrerade i tusental. Inte illa för en mitt-eleven. 
(Se YouTube 50 bästa videoklipp.) 
Sent en natt i 2007, Scooter Braun, en Atlanta-baserade promotor och musik chef, var i säng surfa på Internet när han snubblade på en grynig hem video av Bieber transportband ut Aretha Franklins "Respect". "Det var en sådan talang, min mage gick bara vild," Braun säger, och sedan pauser. "Kanske borde jag inte berätta för folk jag såg filmer av Justin Bieber mitt i natten." Två veckor senare flög han Bieber och hans mor till Atlanta och blev hans manager. 
Braun och Bieber tillbringade de följande sex månaderna strategiskt bygga ett fans. Bieber skulle skicka nya låtar på YouTube, svara på meddelanden från fans och interagera med dem.Han var tillgänglig, han riktade sina fans med namn och pratade med dem som om de var vänner. Även nu, med 2,2 miljoner Twitter efterföljare, svarar han ofta på fansen frågor och retweets sina hälsningar. "Jag försöker också läsa alla mina beundrarbrev, säger han. "Många av dem skicka mig godis, som jag inte får äta" orsak min mamma säger att det kan vara giftiga. " 
Skivbolagen tycker inte om att ta chanser, och ingen ville ta en oprövade tonåringar handling."De sa hela tiden, han är inte backas upp av Disney. Han inte har en TV-show. Han är en ingen, säger Braun. Men bland andra konstnärer, ord Bieber talang sprids snabbt. Justin Timberlake ville arbeta med honom. Det gjorde Usher. "Han sjöng och spelade gitarr för mig, och jag var som, Wow, den här grabben ännu mer talang, än jag gjorde i den åldern, säger han. R & B stjärnan slog en affär med Braun, en Def Jam skivkontrakt snart följde. 


Läs mer: http://www.time.com/time/magazine/article/0, 9171,1987603,00. Html? XID = rss-topstories # ixzz0nWOX5FLp


Klicka HÄÄR för att komma till artikeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0